Målgruppe: 3.-6. klasse

Varighed: 2 timer

Pris: 720 kr. (bemærk nedsat pris for skoler i Rødovre Kommune)

I forbindelse med udstillingen ”Behncke – Heerup – Hildebrandt” tilbyder Heerup Museum et kreativt værkstedsforløb, hvor klassen stifter bekendtskab med tre danske kunstnere, hvis originale skraldekunst skal inspirere dem til at bygge og dekorere deres egne tredimensionelle papskulpturer.

Værkstedsforløbet EN VERDEN I PAP starter med en dialogbaseret omvisning med fokus på Henry Heerup, Kristian Hildebrandt og Søren Behnckes fantasifulde tredimensionelle billedsprog. Sammen med en erfaren kunstformidler vil klassen gå på opdagelse i udstillingens genbrugsunivers, hvor kasserede genstande og materialer som træ, metal, plastik og pap får nyt liv som udtryksfulde kunstværker.  

De tre kunstnere er alle optaget af såvel utraditionelle materialer som hverdagens genkendelige motiver, og de er kendt for at arbejde frit og eksperimenterende med dem på tværs af billedgenrer. Vi skal i den sammenhæng snakke om, hvad en skulptur egentlig er, hvordan den udføres, og ikke mindst hvordan den opleves. Skulpturer kan nemlig se ud på mange måder, og hvor de tidligere var udført i ”fine” materialer som f.eks. marmor eller bronze, kan de i dag sammensættes af meget forskelligartede materialer, der kan udvide vores forståelse både af skulpturbegrebet og hverdagens motiver. Undervejs finder vi inspiration til det at arbejde med en rumlig form ved at kigge på især Søren Behnckes værker i pap. Under pseudonymet Papfar har han bygget et væld af papskulpturer, der tematiserer hverdagsting, som vi troede, vi kendte, f.eks. en dør, saks eller kop, og dermed bidrager til både nye visuelle udtryk og nye betydningslag.

Inspireret af de tre kunstneres leg med forskellige materialer, former og motiver fortsætter klassens besøg i det kreative værksted, hvor eleverne nu skal skabe en tredimensionel skulptur ud af indsamlet papemballage i forskellige teksturer og størrelser. Først skal eleven vælge en ting fra hverdagen som motiv for deres personlige skulptur. Dernæst starter det kreative arbejde med at afkode spørgsmål om form og konstruktion. Hvilke typer pap er bedst at bruge, hvilke former skal skulpturen opbygges af, og hvilke størrelser skal de forskellige papdele have, inden de sammensættes med limpistol eller malertape. Sammen vil vi tale om pappets muligheder og begrænsninger, hvordan vi bedst bearbejder materialet til f.eks. bløde kurver eller forstærkning af overflader samt betydningen af geometriske begreber som sidelængder og vinkler, måling og spejlingssymmetri i selve konstruktionen af en rumlig figur.

Til sidst skal eleverne dekorere deres papskulptur med Posca-tuscher, og det handler således både om genkendelse, fortolkning, formgivning og leg, når eleven skal finde sit helt eget kunstneriske udtryk frem ved hjælp af bl.a. limpistol, saks, hobbykniv og genbrugsmaterialer. Afslutningsvist stiller vi de hjemmelavede skulpturer frem til en samlet udstilling og ser, hvilke fantasirige og forskelligartede værker der er skabt.