Målgruppe: 7.-10. klasse 

Varighed: 2 timer

Pris: 770 kr. (Bemærk nedsat pris for skoler i Rødovre Kommune 350 kr.)

I forbindelse med udstillingen LEGESIND tilbyder Heerup Museum et kreativt værkstedsforløb for 7.-10. klasser, hvor eleverne fordyber sig i Henry Heerups legende tilgang til kunsten og skaber eksperimenterende selvportrætter ved hjælp af de teknikker, som Heerup og CoBrA gruppen arbejdede med.

Værkstedsforløbet starter med en dialogbaseret omvisning i udstillingen med fokus på, hvordan Henry Heerup brugte legen som kunstnerisk motiv og metode. ”Mit Arbejde Er Leg, Og Jeg Leger Gerne Hele Dagen”, fortalte Heerup i 1944, og netop under 2. verdenskrig blev den frie leg et vigtigt omdrejningspunkt for Heerup og den kreds af spontant-abstrakte kunstnere, han var en del af. Legen blev set som et udtryk for fri udfoldelse og skaberkraft og dermed også et vigtigt bindeled mellem livet og kunsten, der var med til at udfordre samtidens kunstforståelse.

I omvisningen går vi tæt på Heerup værker, der gengiver legen som konkret motiv, værker der er lavet af “legende” materialer som f.eks. kasseret legetøj og slik, men også værker der helt konkret inviterer os til at lege med. Sammen snakker vi om, hvad vi kan lære af Heerups eksperimenterende arbejdsprocesser samt, hvad leg er og betyder for os i et nutidigt perspektiv, inden vi selv skal afprøve legens kreative potentiale.  

”Leg er, når man udtrykker noget inden i sig; en livsytring” forklarede Heerup. I det kreative værksted skal eleverne omsætte inspirationen fra Heerup til deres egne personlige og legende selvportrætter ved at slippe forestillinger om kontrol og perfektion og i stedet udforske materialer og motiver på uforudsigelige og tilfældige måder. 

Eleverne inddeles i grupper, som på skift bevæger sig rundt mellem tre stationer med legende teknikker, der sætter kreativiteten fri. Vi lader materialet bestemme, når vi prøver kræfter med frottage. Vi gør linjen levende, når vi laver automat- og blindtegninger, og til sidst lader vi fantasien bestemme, hvad vi ser og gør, når vi kaster os ud i såkaldte “modifikationer” af kendte kunsthistoriske selvportrætter.

Der er fokus på den eksperimenterende proces snarere end det færdige værk, når eleverne prøver kræfter med at udtrykke deres egen identitet og kreativitet på nye måder og udforsker grænsen mellem det figurative og det abstrakte billedsprog. Undervejs får alle i klassen skabt tre forskellige selvportrætter med afsæt i legen som kunstnerisk strategi og med inspiration fra Cobra gruppens banebrydende kunstfilosofi.