Målgruppe: 7.-10. klasse

Varighed: 3 timer

Pris: 720 kr. (bemærk nedsat pris for skoler i Rødovre Kommune)

I forbindelse med udstillingen ”Behncke – Heerup – Hildebrandt” tilbyder Heerup Museum et kreativt værkstedsforløb, hvor klassen arbejder eksperimenterende med at bygge tredimensionelle skulpturer i pap og bliver introduceret til interventionskunst som kunstnerisk praksis. Forløbet er sat til tre timer, hvilket giver mulighed for fordybelse både i forhold til at opleve, producere og analysere billeder. Der vil være indlagt små pauser undervejs i forløbet, som består af følgende fire dele:

  • Del 1: omvisning i udstillingen “Behncke – Heerup – Hildebrandt”
  • Del 2: præsentation af rammer for intervention – et idébaseret værk
  • Del 3: konstruktion og dekoration af papskulptur
  • Del 4: intervention, dokumentation og fælles afslutning

DEL 1: omvisning i udstillingen “Behncke – Heerup – Hildebrandt”

Værkstedsforløbet UD AF BOKSEN! starter med en dialogbaseret omvisning med fokus på Henry Heerup, Kristian Hildebrandt og Søren Behnckes genbrugsunivers, hvor gamle genstande og hverdagsmaterialer som træ, plastik og pap får nyt liv som udtryksfulde kunstværker. De tre kunstnere er alle kendt for at arbejde frit og eksperimenterende med genbrugsmaterialer på tværs af billedgenrer. Vi skal i den sammenhæng snakke om skulpturbegrebet før og nu samt undersøge, hvilke ideer der ligger bag brugen af skrald i kunsten. Sammen med en erfaren kunstformidler går klassen på opdagelse i udstillingen, og vi skal især finde inspiration i samtidskunstner Søren Behncke, hvis værker i pap kan gøre os klogere på, hvordan man konstruerer en rumlig form, og hvordan man inddrager ting og motiver fra hverdagen på en humoristisk og tankevækkende måde.

Under pseudonymerne Papfar og Posemanden har han i en årrække placeret værker i henholdsvis pap og plastik på nøje udvalgte steder i det offentlige rum ud fra tanker om dialog, deltagelse og social forandring. Behncke går ofte i aktivistisk dialog med allerede eksisterende kunstværker, som han giver nyt liv og nye betydninger ved hjælp af sine opfindsomme papskulpturer. Disse handlinger kan man også kalde for kunstneriske interventioner, idet de momentant griber ind i virkeligheden via kunsten – men uden at have fået lov. Papfars mest berømte intervention fandt sted på kunstmuseet ARoS i 2004, hvor han smuglede en enorm pap-slangebøsse ind på museet som en kommentar til Boy, den berømte skulptur af Ron Mueck.

Del 2: præsentation af rammer for intervention – et idébaseret værk

Lige som Papfar skal eleverne nu lave en intervention, hvor de tænker ud af boksen! De skal konstruere en tredimensionel skulptur ud af pap, som skal føjes til en allerede eksisterende skulptur i det offentlige rum, i dette tilfælde bronzeskulpturen “Drengs Drøm – Mands Dåd” (1939), som er opstillet foran Rødovre Skole. Efter besøget i udstillingen går vi sammen over til skolen, hvor kunstformidleren kort fortæller om skulpturen, der viser komponisten Carl Nielsen som barn og er lavet af hans hustru gennem 40 år, billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen, efter hans død. Skulpturen er letforståelig i sit udtryk og kan åbne for mange emner og temaer som f.eks. “fra barn til voksen”, “skoleliv”, “drømme om berømmelse”, “i musikkens tjeneste”, “kvindelige kunstnere”, “kærlighed på godt og ondt”, “I Danmark er jeg født” eller “liv og død”.

Eleverne skal nu vælge, hvad de vil udtrykke med deres intervention og hvordan. I grupper af to skal de reflektere over mulige emner og motiver for deres papskulptur – hvad for et hverdagsobjekt vil de bygge og hvorfor? Vil de belyse en problematik, kommunikere en følelse eller digte videre på skulpturens fortælling? Måske mangler den unge Carl Nielsen et par sko eller en skoletaske? Måske ville han hellere have spillet violin eller været tømrer? Den enkelte elev har stor kunstnerisk frihed i forhold til, hvad der bliver skabt, og det er derfor også vigtigt, at de kan begrunde de valg, de træffer undervejs. De skal i særlig grad være opmærksomme på, hvad deres intervention i pap gør ved Anne Marie Carl-Nielsens skulptur men også, hvordan den påvirker de forbipasserende i det offentlige rum. Intervenerende kunst forholder sig nemlig også til andre mennesker, som velvidende eller ej bliver en del af kunstværket.

Del 3: konstruktion og dekoration af papskulptur

Nu hvor eleverne har valgt, hvilken papskulptur de vil bygge, skal hver gruppe finde limpistol, saks, hobbykniv, blyant, lineal og vinkelmåler frem. Ikke alle hverdagsting er lige nemme at bygge, og da den tredimensionelle skulptur laves ud af indsamlet papemballage i forskellige teksturer og størrelser, er det vigtigt at tænke form og konstruktion igennem, og måske endda lave en skitse, inden byggeprocessen går i gang. Hvilke typer pap er f.eks. bedst at bruge, hvilke former skal skulpturen opbygges af, og hvilke størrelser skal de forskellige papdele have, inden de sammensættes med limpistol eller malertape? Sammen vil vi tale om pappets muligheder og begrænsninger, hvordan vi bedst bearbejder materialet til bløde kurver eller forstærkning af overflader samt betydningen af geometriske begreber som sidelængder og vinkler, måling og spejlingssymmetri i selve konstruktionen af en rumlig figur. Når skulpturerne er færdige, tegnes op og dekoreres med Posca-tuscher, så de får det helt rette personlige udtryk, inden interventionerne skal udføres ved skulpturen foran Rødovre Skole.

Del 4: intervention, dokumentation og fælles afslutning

Papskulpturerne er færdige, og nu skal hver gruppe på skift placere deres skulptur på eller i nærheden af “Drengs Drøm – Mands Dåd”. Det gentages, hvad en intervention går ud på, og sammen taler vi om forskellen på kunst og hærværk, så vi er sikre på, at ingen gør bronzeskulpturen fortræd, når de placerer deres papskulptur. Interaktionen mellem kunstværket og det sted, det bliver sat op, er afgørende for værkets effekt, og det er derfor vigtigt, at elevernes skulpturer placeres det helt rigtige sted! Hver gruppe får fem minutter til denne opgave samt til at dokumentere interventionen med egne smartphones, imens de resterende grupper forbereder sig på, at det bliver deres tur. En intervention varer ikke for evigt, den har snarere en midlertidig karakter, som kan gøre eleverne opmærksomme på kunstens magiske øjeblikke. Papskulpturerne pakkes ned og tages med tilbage til skolen, og så ligner pladsen/verden sig selv igen, eller gør den?

Til slut diskuterer vi i fællesskab, hvordan det har været at arbejde med kunst som intervention og idé. En af gadekunstens strategier er at gribe aktivt ind i det offentlige rum, hvor vi alle færdes, for at synliggøre eller måske endda forandre noget ude i virkeligheden. Har vores interventioner gjort os i stand til at se vores omgivelser på nye og overraskende måder? Har de måske ændret noget inde i os selv?

Efter besøget på Heerup Museum kan eleverne eventuelt lave en fælles udstilling enten af  selve skulpturerne eller de digitale billeder. De kan også modificere de flotte papskulpturer eller placere dem i nye kontekster og derved give dem ny opmærksomhed og nye betydninger. Fotos af skulpturer eller interventioner kan deles med Heerup Museum og alle andre på sociale medier med hashtagget #udafboksen2020.