Målgruppe: 0.-2. klasse
Varighed: 2 timer
Pris: 800 kr. (375 kr. for skole i Rødovre Kommune)
Periode: 11/10 2024 – 28/2 2025

I forbindelse med udstillingen Ting Klingeling udbyder Heerup Museum et værkstedsforløb for 0.-2. klasse med fokus på foreningen af fantasi og materialer. Klassen møder både Henry Heerups skraldeskulpturer med dyremotiver og hans såkaldte ’billeddrejere’, der gemmer på farvestrålende fortællinger. Bagefter arbejder klassen sammen om at lave deres egen fantasifulde billeddrejer-fortælling af en tur gennem zoologisk have med skraldedyr.

Heerups inspiration til at lave skraldeskulpturer begyndte under et besøg i Zoologisk Have, da han fik en pludselig indskydelse om at føje en lille glaskugle til den voksfigur, han øvede dyrenes former med. Heerup så, hvordan det lille stykke skrald gav liv til figuren og skabte en fortælling. Siden lavede han flere skraldeskulpturer med dyremotiver, nogle endda med rigtige dyr, som fx ”Rotten”, der består af en indtørret rotte på et kors og ”Mågepigen”, hvor et dukkehoved har fået vinger af mågefjer.

I udstillingen Ting Klingeling bliver klassen sammen med en kunstformidler introduceret til Heerups skraldeskulpturer med dyremotiver samt hans tre ”billeddrejere”, der forener tegning og skulptur og sætter en levende fortælling i gang ved håndsving. Sammen taler vi om, hvad det betyder, når Heerup laver kunstværker af skrald og dermed bruger materialer, der ikke er ”fine”? Hvilke materialer har han brugt og hvorfor? Hvordan bidrager materialerne til den fortælling, vi skaber i tankerne?

Efterfølgende skal klassen op i det kreative værksted, hvor de skal tegne hver deres dyr på genbrugspapir med caran d’ache farver og give det liv med små stykker skrald, som de klistrer på med dobbeltklæbende puder. Undervejs skal eleverne overveje, hvilke materialer de er blevet inspireret af, og hvordan det kan afspejles i dyrenes farver/mønstre. Når alle dyrene er tegnet og bragt til live med små skralde-objekter, bliver tegninger sat sammen til en lang rulle og vist i værkstedets egen billedrejer. Her vil eleverne opleve en tur igennem deres egen fantasifulde zoologiske have, og vi taler om, hvordan vi kan genkende materialer og fortællinger i hinandens dyr. Rullen med dyremotiver kommer med hjem og kan for eksempel blive hængt op i klassens lokale, så eleverne kan digte videre på deres fælles fortælling.