Målgruppe: 0.-2. klasse

Varighed: 2 timer

Pris: 720 kr. (bemærk nedsat pris for skoler i Rødovre Kommune)

 I forbindelse med udstillingen ”Behncke – Heerup – Hildebrandt” tilbyder Heerup Museum et kreativt værkstedsforløb, hvor klassen stifter bekendtskab med tre kunstnere, der alle arbejder med genbrug og skraldekunst. Gennem mødet med en rig motivverden bliver eleverne inspireret til at forvandle hverdagsmotiver til kunstneriske brikker, der til sidst vil udgøre ét stort fælles vendespil for hele klassen. 

Værkstedsforløbet VEND HVERDAGEN PÅ HOVEDET starter med en dialogbaseret omvisning i udstillingen med fokus på både Henry Heerup, Kristian Hildebrandt og Søren Behnckes fantasifulde tredimensionelle billedsprog. Sammen med en erfaren kunstformidler vil klassen gå på opdagelse i udvalgte kunstværker, hvor genbrugsmaterialer som træ, metal, plastik og ikke mindst pap er anvendt på en eksperimenterende, fri og legende måde. I gamle dage var kunst og skrald i høj grad modsætninger, men i dag bruger mange kunstnere skrot og skrammel til at skabe stærke visuelle fortællinger.

De tre kunstnere Behncke, Heerup og Hildebrandt finder alle inspiration i genkendelige hverdagsmotiver og bruger deres værker til at reflektere over forholdet mellem os og verden. De mange forskellige ting, vi til daglig bruger, gemmer eller smider væk, fortæller meget om menneskers liv og vaner, og de kan derfor også fungere som spændende bindeled mellem virkelighed, fantasi og følelse. I omvisningen sætter vi ord på både, hvilke ting og hvilke virkemidler de tre kunstnere har brugt og hvorfor. Der er fokus på symboler, gentagelser og genbrug, når vi går tæt på hverdagens mangfoldige materialer og motiver og finder ud af, hvilke følelser skraldet vækker i os.

Inspireret af oplevelsen i udstillingen fortsætter klassens besøg i det kreative værksted, hvor hver elev med sin fantasi og forestillingsevne skal dekorere et ens sæt vendespils-brikker ved hjælp af blyant og Posca-tuscher. Det handler både om genkendelse, associationer og fortolkning, når eleverne skal udvælge, tegne og forenkle et særligt hverdagsmotiv, så det står tydeligt og kan gentages på flere flader men også har et personligt udtryk. Motivet skal også gengives på en æske med fælles dekoration, som rummer hele klassens spil. Til sidst lægger vi klassens mange flotte brikker frem, så vi kan se vendespillet i sin helhed med de mange fantasifulde ideer og udtryk, der er skabt.