Dialog og dogmer
Anna Stahn & Henry Heerup

-

Med særudstillingen Dialog og Dogmer viser Heerup Museum i foråret og sommeren 2025 en dialogudstilling mellem Henry Heerup (1907-93) og en af dansk samtidskunsts yngre fremadstormende kunstnere, Anna Stahn (f. 1994).

Ved første tanke kan Henry Heerup og Anna Stahns respektive praksisser forekomme væsensforskellige, men omvendt har de også nogle lighedstræk og et slægtskab. Begge kunstnere arbejder hurtigt og udtrykker sig i et let-afkodeligt billedsprog, som også er nødvendigt i en verden fyldt med billeder. Deres værker trænger igennem og brænder sig fast som ikoner. Dialog og Dogmer skal være med til at belyse de to kunstneres værker på en ny måde, der kan aktualisere Heerup og sætte Stahn i et kunsthistorisk perspektiv.

Igennem hele Henry Heerups liv har han fremstillet værker, der særligt har rummet en idealiserende portrættering af kvinde- og moderfiguren. Det har både været den altomsluttende frugtsommelige livgivende figur og den nære portrættering af en kvinde i gang med hjemlige sysler.  Denne fremstilling står på mange måder i skærende kontrast til Anna Stahns fremstilling af kvinder, der – som hos Heerup – er optaget af kvinden og det levede liv. Men da det er verden i dag, Stahn fremstiller, giver det en helt anden prisme på kvindelivet, end da Heerup levede. Stahns gerne sensuelle kvindefremstillinger er tidsbilleder på et frigjort individ, ofte barnløst, selvstændigt, forfængeligt og selektiv, der arbejder, forbruger og er i verden på egne præmisser og ikke nødvendigvis underlagt de traditionelle rolle- og arbejdsfordelinger mellem kønnene.

Udstillingens værker af Heerup er udvalgt sammen med Anna Stahn – ud fra de dogmer, som udstillingstitlen påpeger, der kurateres efter. Dogmerne er: Ingen farver, podier eller rammer, kun værker på vægge, gulv og græs. Det er sket ud fra et ønske om primært at vise grafik og sten som afgrænsning af Heerups omfattende praksis, men som så sættes i spil i sammenstillingen med Anna Stahns nye produktion af møbelskulpturer og værker i både grafik, bronze og træ. Udstillingen skal gerne opleves som en totalinstallation, hvor Heerup og Stahns værker fylder museets udstillingssal ud og smelter sammen, gerne som et gesamtkunstværk.