HENNING OG HEERUP INTERNATIONAL

-


”Kære Nisser, Trolde, ærkeengle og mærkelige Dyr o.s.v. Hvad Skulde Vi Gøre Uden Jer, Uden Fantasien? Kunstens Største Inspirator.”

Heerup, 1954

Med udstillingen Henning og Heerup International sætter Heerup Museum sammen med Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum fokus på de to kunstnere Henry Heerup (1907-93) og Carl-Henning Pedersens (1913-2007) internationale gennembrud på Venedig Biennalen i 1962. Det var en stor begivenhed, da de to kunstnere i fællesskab repræsenterede Danmark på verdens ældste og mest prestigefulde udstilling. Med mere end 100 fantasifulde værker tilsammen skabte udstillingen stor interesse og begejstring både ude og hjemme og bragte for alvor de danske CoBrA medlemmer ind på den internationale kunstscene.

Henning og Heerup International viser vi nogle af de væsentligste værker fra udstillingen i 1962 for at undersøge både valget af og samspillet mellem de to kunstnere, hvad de besøgende på Biennalen dengang oplevede, og hvorfor denne udstilling var så skelsættende. Du vil møde Carl-Henning Pedersens farverige malerier og Heerups fabulerende stenvæsener, men også en visuel gendigtning af den danske pavillon skabt af JAC studios. En stor del af Heerups skulpturer var nemlig placeret udenfor, direkte på fliserne og i tæt forbindelse med naturen. I udstillingskataloget og i rummet ud mod haven vil du kunne læse en del af de begejstrede artikler, der blandt andet hæftede ord som ægte inspiration, frihed og originalitet på den ambitiøse udstilling.

NORDISK SAMSPIL I VERDENSKLASSE

Inden for Danmarks grænser vil mange kunne genkende både Henry Heerup og Carl-Henning Pedersens spontane og ekspressive værker, og med deres store udbredelse herhjemme har vi en tendens til at se de to kunstnere som særligt danske. Dette forstærkes af, at begge kunstnere var meget inspirerede af den nordiske billedtradition, som kendes fra for eksempel romansk stenkunst og middelalderens kalkmalerier i de tidlige danske kirker.

Da 2. Verdenskrig brød ud, blev danske kunstnere afskåret fra at søge inspiration uden for Danmarks grænser. I stedet måtte kunstnere som Carl-Henning Pedersen og Henry Heerup vende blikket mod den nordiske kunst. Det skulle sidenhen vise sig at få meget stor betydning for de to kunstneres internationale gennemslagskraft i årene efter Venedig Biennalen. Alene antallet af udstillinger, som de to kunstnere deltog i efterfølgende, taler deres eget sprog. Med Henning og Heerup International er det ønsket at klarlægge Henry Heerup og Carl-Henning Pedersens mange aktiviteter i udlandet og kigge nærmere på interessen for både ”den nordiske kunst” og de transnationale udstillingsformer.

FANTASIENS FÆLLESSKABER

Carl-Henning Pedersen og Henry Heerup mødte hinanden, da de var unge og forblev venner og kunstneriske legekammerater hele livet. De udstillede sammen et utal af gange og deltog i mange af de samme kunstnerfællesskaber, heriblandt også den internationale kunstnergruppe CoBrA (1948-51). De var begge tilhængere af den ultimative kunstneriske frihed, og sammen med en række andre kunstnere søgte de et nyt kunstnerisk udtryk i det abstrakte motiv og den spontane arbejdsmetode.

Selvom Biennale udstillingen i 1962 fandt sted under Den Kolde Krig, en tid præget af mistro og angst for den store atomkrig, herskede der en langt mere optimistisk, ja nærmest festlig, stemning i den danske pavillon. Hverken Henning eller Heerup havde fokus på utrygheden i samtiden, men førte i stedet de besøgendes opmærksomhed i retning af myterne, eventyret og fantasien som et evigtgyldigt og mangfoldigt modbillede. Således åbnede Carl-Henning Pedersen med sine store malerier det uendelige himmelrum for den besøgende, mens Heerups bemalede stenskulpturer indtog gulvene i den danske pavillon med en blanding af eventyrlighed og hverdagspoesi.

FORSKNINGSKATALOG OG FORMIDLING

Henning og Heerup International er en forskningsbaseret udstilling, der bygger på den store vidensbank, Heerup Museum og Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum rummer. Der er udgivet et rigt illustreret katalog i samarbejde med Spine Studio, hvor forskerne Kristian Handberg og Jens Tang Kristensen præsenterer ny viden om såvel Venedig Biennalens rolle i samtiden som frihedsidealet hos de to kunstnere. I DO ART har desuden produceret en film til udstillingen, der giver et godt indblik i de omfattende arkiver, Henning og Heerup International bygger på.

Pressefotos kan downloades via Dropbox. Kontakt venligst Heerup Museum for at få tilsendt et presseeksemplar af udstillingskataloget eller for yderligere information og materiale.

Henning og Heerup International er støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Beckett Fonden, Carl-Henning Pedersns Fond, Carl-Henning Pedersen og Sidsel Ramsons Fond, 15. Juni Fonden, Knud Højgaards Fond og Midtjydsk Skole- og Kulturfond.

Kontakt gerne museumsleder Anni Lave Nielsen på tlf 3637 8700 hvis du har spørgsmål til Henning og Heerup International