Ting Klingeling
særudstilling med Henry Heerups skraldekunst
-
Til oktober åbner Heerup Museum den hidtil største udstilling med fokus på Henry Heerups skraldemodeller – en radikal værkform der allerede i 1934 katapulterede den unge kunstner ind i dansk kunsts rampelys. Udstillingen undersøger en knap så kendt side af Heerups kunstpraksis gennem en præsentation af over 50 skraldemodeller skabt på tværs af fem årtier. ’Don Quixote’ danner fortrop i en parade af genoplivet skrald, der inviterer til fejring af og fordybelse i de værdiløse, ødelagte og kasserede materialer.
Efteråret på Heerup Museum skydes i gang med den omfattende særudstilling Ting Klingeling med Henry Heerups enestående skraldemodeller. Det er 90 år siden, at Heerup udstillede den ikoniske skraldemodel ’Rotten’ (1934) på liniens udstilling i 1934 på Charlottenborg. Et værk, der på en gang vakte et ramaskrig i kunstverdenen, men også respekt, fordi Heerup præsenterede en ny type kunst lavet af fundne materialer med en mumificeret rotte monteret på nogle stykker træ. Værkets flertydige referencer og materialemæssige kvaliteter repræsenterede ikke kun et brud med hidtidige kunstneriske værdier, men udgjorde for Heerup også en ny legende og spontan kunstnerisk metode.
Mange kender Heerups maleriske og grafiske praksis uden at have kendskab til denne avantgardistiske værktype, som Heerup fortsatte med at lave hele livet. Om skraldemodellerne siger Heerup selv: ’… jeg tror nemlig på, at selv ting fra en losseplads bærer skønheden i sig selv, og derfor drager jeg dem frem og sætter dem sammen’. For Heerup var der muligheder i alle objekter; om det var ølkapsler, et kosteskaft eller en blikspand, så gjaldt det om i den kunstneriske proces at finde den rigtige måde at føje de givne elementer sammen på, hvorved skraldemodellerne opstod. Med skraldekunsten insisterede Heerup på altings ligeværd og opdyrkede en ny form for materialitet, der gjorde op med en hierarkisk og elitær forståelse af kunst. Værkerne fremstår i deres samlede udtryk fantasifulde og til tider humoristiske, enkelte endda med mere eller mindre satiriske undertoner.
Med Ting Klingeling ønsker Heerup Museum at give et indblik i den store variation, der er i Heerups mange skraldemodeller; de mindre hængende fugle, de abstrakte relieffer og de mange forskellige menneskeskikkelser fra den funklende ’Fotografen’ (1963) til den makabre ’Døden høster’ (1943) med leen bestående af elementer fra kasserede møbler. Udstillingen rummer også den eneste bevarede skraldeskulptur med motivet ’Don Quixote’ (1970), som Heerup arbejdede med i flere omgange. Heerups skraldemodeller er – qua deres materiale og beskaffenhed – skrøbelige, og mange er desværre også gået tabt med tiden, men Heerup betonede selv deres forgængelighed, ligesom han også nedbrød eller ombyggede eksisterende skraldemodeller til nye.
Med deres hverdagsrelaterede materialer, umiddelbare tilblivelsespraksis og fantasirige emner eller motiver levede skraldemodellerne til fulde op til datidens avantgardes ønsker for en ny, friere og mere tilgængelig kunst. Samtidigt består assemblagerne også af materialer, der allerede i sig selv rummer fortællinger og referencer fra tidligere sammenhænge. På den måde fortæller skraldemodellerne et væld af historier, der rækker både fremad mod nye verdener og bagud, hvor de bringer historien i spil på nye sammenhængende måder.
Ting Klingeling ferniseres på Heerup Museum torsdag d. 10.10. kl. 17.00 – 19.00 og alle er velkomne.
Særudstillingen er generøst støttet af
Ny Carlsbergfondet, Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond, Lemvigh-Müller Fonden, Hoffmann & Husmans Fond og Axel Muusfeldts Fond